Maskers van hout en gips.

 

Basisschool groep 7.
De kinderen ontwierpen eerst een masker op papier.
Daarna werd met gips of hout een basismasker gemaakt.
Het masker werd daarna geverfd en versierd.





MAGAM . Mozaïeken van een torso.


 

Op basisschool Mettegeupel in Oss heeft een groep 8, onder mijn begeleiding, voor een kunstproject een torso gemozaïekt.
Eerst hebben alle kinderen een ontwerp gemaakt, waar gezamenlijk 1 ontwerp uitgekozen is. Dit ontwerp is overgebracht op de torso. De gekozen tegels zijn kapot geslagen en om de beurt hebben alle kinderen gemozaïekt, gevoegd en ingewassen.
De torso kreeg de naam MAGAM wat staat voor: Margot Astrid Groep Acht Mettegeupel. Margot en Astrid waren de juffen van deze groep.
Het kunstwerk heeft een mooie plek de school gekregen.




  Kunstproject! 2005 Klassenkunstwerk.

 Via een briefje werd ik (Tanja) bij (juf Claudia) op gesprek gevraagd. Door het gesprek heen kwamen wij er al vlug achter dat we beiden op één lijn zaten wat betreft creativiteit, ontwikkeling van de fijne motoriek en het creatief stimuleren van het denkvermogen van het kind. Daarbij hoort individueel iets ontwikkelen, maar toch rekening houden met de anderen! Hier ontstond het idee “een klassenkunstwerk”. Met als uitgangspunt dat alles van stap 1 tot eindproduct door de kinderen zelf bedacht en gemaakt zou worden, met onze ondersteuning. Tanja zou het beeld gaan begeleiden en Claudia het schilderij. Na goedkeuring van Mirelle, leidinggevende van de groepen 3/4, zijn we gestart.

Alle kinderen mochten op een briefje schrijven waarover ze een kunstwerk zouden willen maken. De briefjes werden later bij elkaar gelegd en met het meest gekozen thema gingen we starten, wereld/mens/dier. Daarna mochten de kinderen gaan nadenken hoe ze zichzelf in deze wereld zien, en dat werd geschetst.

Tanja heeft een lessenplan opgesteld. En de verjaardag van Claudia zou een goede einddatum zijn.

Gedurende de weken hebben de kinderen individuele werkjes geClaudia vertelde dat een kunstenaar nooit iets vertelt over het kunstwerk, totdat het klaar is. Tot onze verbazing hebben alle kinderen dit negen weken volgehouden! Er werd niks verteld.

Individueel bedacht ieder kind een titel en uiteindelijk werd hieruit gezamenlijk één titel gekozen.

“De Wereld Rond”

Het hele proces is door ons op foto vastgelegd.



Op het eind van het proces wordt altijd het kunstwerk onthuld. En om de kinderen en de juf te verrassen voor hun creative inzet en geweldige samenwerking heeft Tanja Mirelle (leidingggevende groep 3/4) en de heer Boerboom, wethouder voor kunst en cultuur, gevraagd of zij de onthulling wilden komen doen. Dit was het antwoord van Boerboom: Allereerst wil ik jullie complimenteren met het hartstikke leuk initiatief. Het is heel goed zoals de kinderen op deze wijze met kunst in aanraking komen en daardoor waarschijnlijk ook heel anders naar kunst zullen kijken en mogelijk respectvol de toekomst in kunnen. Creativiteit is een uitstekend middel om je te uiten dit geldt juist ook voor kinderen. Je merkt dat ik uiterst enthousiast ben en dan is het voor mij een plezier om aanwezig te mogen zijn.


Ook het Brabands Dagblad werd gevraagd, en ook zij reageerden direct positief.

Op de dag van de onthulling zelf kreeg Claudia het moeilijk. “Ik ben mijn ‘moeder’ kwijt”. (Tanja dus).  Terwijl Tanja de krantmedewerkers en de wethouder stond op te wachten.

In de klas heeft Claudia aan alle genodigden het hele stappenplan, via de fotobladen nogmaals uitgelegd. De heer Boerboom heeft de kinderen vol lof toegesproken, wat ze ook echt verdiend hebben. Ze kregen zelfs allemaal van hem een kadootje!

Na de onthulling kwam de ontlading..... iedereen was erg onder de indruk, en ja, kinderhanden kunnen veel meer dan vaak gedacht wordt. En daar is een goede voorbereiding voor nodig. Het is een vak apart, zoals ook gymnastiek en muziek. 

De kunstwerken hebben een mooi plekje gekregen.  

juf Claudia en Tanja